Wednesday, April 7, 2010

Kepentingan Mempunyai Matlamat Belajar


Antara kunci keberhasilan dalam belajar adalah adanya tujuan yang jelas. Tujuan biasanya menentukan hasil yang akan anda capai. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda bahawa setiap amal perbuatan itu tergantung pada niat atau tujuannya dan bahawa hasil yang akan diperoleh orang yang bekerja tersebut akan sesuai dengan niat atau tujuan yang ingin dicapainya. Tujuan adalah sesuatu yang mahu anda capai. Tujuan jangka pendek adalah sesuatu yang ingin anda capai segera. Contoh tujuan belajar jangka pendek adalah menyelesaikan pekerjaan rumah anda. Tujuan jangka panjang adalah sesuatu yang ingin anda capai pada suatu masa nanti. Untuk menetapkan tujuan, anda harus mengetahui apa-apa yang penting untuk anda capai. Kemudian anda harus menetapkan tujuan yang dirumuskan secara spesifik dan jelas. Kalau anda tidak mempunyai tujuan yang dirumuskan dengan jelas, usaha akan kehilangan arah dan fokus. Tulislah tujuan-tujuan anda itu sehingga anda mempunyai catatan tentangnya.

TIGA UNSUR TUJUAN
Setiap tujuan yang anda tetapkan harus menyatakan APA yang akan anda lakukan dan BILA anda akan mencapainya. Tersirat dalam setiap tujuan yang anda tetapkan itu adalah KEMAHUAN (ketetapan hati) anda untuk mencapainya. Sebagai contoh, tujuan untuk menulis makalah mungkin dirumuskan sebagai berikut: Saya akan (ketetapan hati anda) menyelesaikan pengumpulan maklumat untuk makalah saya (apa yang akan anda lakukan) pada 2 Mei (bila anda akan mencapainya).

CIRI TUJUAN YANG BAIK
Tujuan yang Anda tetapkan hendaknya:
1. berada dalam keterampilan dan kemampuan anda.
Mengetahui kekuatan dan kelemahan anda akan membantu anda menetapkan tujuan yang dapat anda capai.

2. realistik.
Menetapkan tujuan untuk mempelajari lima perkataan bahasa Inggeris baru setiap hari adalah realistik. Mencuba mempelajari lima puluh perkataan bahasa Inggeris baru setiap hari adalah tidak realistik.

3. luwes (fleksibel).
Kadang-kadang situasi tidak sesuai dengan harapan kita dan anda perlu mengubah tujuan belajar. Tetaplah bersikap luwes sehingga ketika anda menyedari perlunya perubahan, anda akan bersedia untuk mengubahnya.

4. dapat diukur.
Dapat mengukur kemajuan belajar anda dalam mencapai tujuan itu adalah penting, terutamanya untuk mengetahui waktu anda sudah mencapai tujuan anda dan harus berhenti. Kegagalan mengukur kemajuan anda dalam usaha mencapai tujuan dan mengetahui ketercapaiannya akan membuat usaha anda keliru dan sia-sia.

5. berada dalam kemampuan anda.
Kecuali kalau anda bekerja dalam kelompok, maka pencapaian tujuan anda harus tidak bergantung pada orang lain. Anda dapat mengendalikan apa-apa yang anda lakukan, tetapi anda tidak banyak atau tidak dapat mengendalikan apa-apa yang dilakukan orang lain. Anda mungkin saja melakukan kewajiban anda, tetapi kalau yang lain tidak, maka anda tidak akan dapat mencapai tujuan anda. Seringkali orang tua, guru, dan rakan anda akan menetapkan tujuan yang harus anda capai. Siaplah untuk menerima hal itu. Mereka adalah orang-orang yang mengetahui apa-apa yang penting bagi anda dan mereka sangat memikirkan keberhasilan anda. Mereka juga dapat membantu anda mencapai tujuan yang telah ditetapkan oleh mereka untuk anda.

TETAPKAN TUJUAN BELAJAR YANG DAPAT MEMBERI ANDA ARAH YANG JELAS DAN MEMBAWA ANDA KE MATLAMAT!

No comments:

Post a Comment